الخميس، 29 أغسطس، 2013

تــــــراب الأساطـــــير !!!!!


لن يدركوا أبدا أنى كنت تلك الــ عادية حتى يوم أرتطمتك بك دون قصد.... فـــ تناثرت روحى أمامك و لمست يدى يدك ونمت لى أجنحة الجنيات الملونة تلك !!!
ومن يومنا هذا .... أصبحت أحلق فى الـــ عالم ناثرة تراب الآساطير البراق المختلط بك باهرة كل الـــ عيون .. أجل أنا صنيعتــــك ولا أخجل ...........
 
 
 
 

هناك 8 تعليقات:

Gamal Abu El-ezz يقول...

تعرفى زمان كنت لمابشوف افلام فيها التراب ده كان خيالى بيودينى لبعيد ولكن بيكون مش موجود الا لو صنعناه بأنفسنا وحققنا أحلامنا

وفى النهاية يبقى الموضوع هو سيد الموقف بكلماته المميزه الجميلة

momken يقول...

......

استاذه مارو
معلش عاوز افهم حاجه
ايه الداعى لفصل ( ال ) و ( فــ ) عن بعض الكلمات
هل هو اسلوب ادبى جديد ولا اعرفه ام له مردود فى نطق العباره

اعلم ان اغلب اخواتنا التوانسه والمغاربه بيعملوا كده
لكن ده نتيجه اضنحلال ثقافتهم العربيه بسبب الاستعمار الذى شوة لغتهم

لكنى اعتقد ابدا انه ليس اسلوب كتابه
بادوات التعريف والاشاره جزىء من الكلمه فلا يصح مثلا ان نكتب

( بــ سم الـ لله الــ رحمن الـ رحيم )

انا سعيد انك بتصلى الكتابه لمده عام
وسعيد بكل تجاربك الكتابيه

تحياتى

.....

richardCatheart يقول...

جمال ابو العز

ما اجمل الخيال استاذى كنا نتمنى ان تكون ارضه هى الحقيقة لا خيال :)


اشكرك حضورك هو الاكثر تميز كالعادة :)

منور الدنيا

richardCatheart يقول...

مـــمـــكن :)


اسعد الله صباحك وبعيدا عن استاذه دى لاننا اصدقاء واخوات ومالهاش اى داعى :)

انا بحب شكل الحروف كدا بعيد عن اى صحة لاى لغة لان ببساطة اه هو فعلا اضمحلال لغوى وعمرى ما أنكرته اى حد عندة شويع ثقل فى اللغة وهيمسك اى بوست ليالغويا هيهلهله ببساطة فامجاتش على فصل الحروف ياعنى كفايه انى بحب اشوفها كدا :) وانت عارف احنا بندون علشان نمارس حريتنا اى كانت بئا المهم نستمتع ولو بضمحلال وبساطة :)
وللتأكيد على رأيك هو مش اسلوب كتابه فعلا من اى نوع الا لو انت حبيت تسميه اسلوب مارو الاضمحلالى :) :)

انا اللى فعلا والله سعيدة بمتابعتك او محاولات متابعتك رغم الوقت والمشغوليات الحياة
انا بحاول اهو مجرد محاوله فى اى شىء مع علمى انى مابضفش حاجة لحد غير نفسى ودا كافينى جدا


منورنى ومنور مكانك ديما يا ممتع :)

الكاتبة والإعلامية فاطمة العبيدي يقول...

مارو
مش عارفة اقولك حاجة بصراحة غير اني بستمتع بحروفك لأنها بتديني رؤية جديدة وابعاد جديدة وبتوحيلي برضه بافكار جديدة

تحياتي

momken يقول...

....

العفو يا مارو
انا لا اقصد اضمحلالك انت ..ولا حتى اخواتنا التوانسه
لكنها فعلا المحتل الذى يشوة ثقافه البلاد التى يحتلها

لكن الموضوع على ما اعتقد مزعج للقارىء
مبيخلهوش يركز فى المطالعه والوصول للمعنى
على الاقل بيعمل معايا انا كده..فبضطر اقرأمرتين مره لفك طلاسم الحرف المقظعه ومره للتركيز فى المعنى

اما عن موضوعاتك فانا معجب جدا بتنوعك واختلاف اسلوبك واطارك ونسقك فى كل مره

وطالما انتى حبها كده ...يبقى خلاص

ربنا يوفقك

تحياتى

.....

richardCatheart يقول...

الكاتبة والإعلامية فاطمة العبيدي

سيدتى الجميله :) اشكرك والله كلامك دا شرف ليا اسعدنى فوق ما تتخيلى ... انا فعلا بحاول انى انتقى فكرة نوعا تكون مختلفة واتكلم فيها او اغزلها فى حاله ما وبحاول والله انها تكون مختلفه قدر المستطاع لتعويض العجز اللغوى عندى :) وهيفضل يكفنى ان كلمة تعلق مع القارىء او الفكرة توصله ويحسها وخصوصا لو شخصيه مميزة زيك :)


جزيل الشكر والله واسعد الله كل ايامك وصباحتك منورة الدنيا :)

richardCatheart يقول...

اخى وصديقى العزيز ممكن

انت فعلا مش محتاج العفو ولا اى شىء من الكلمات دى لانى ببساطة فهماك ووصلنى مضمون كلامك ولانى اكتر حد عارف حسن نوايك ومدى الموده اللى بنا الحمد لله ربنا يدمها وانا والله فعلا بقصد كل حرف قولته انى فعلا على يقين بضعفى اللغوى اللى هاه بحاول اثقله نوعا وانى فعلا حابه شكلها كدا وبعتبرة نوع من الحريه فى استخدامى شكل مريحنى مش اكتر

بس بادمت بتأثر فعلا عليك فى استيعاب الكلمات المفصوله طبعا هبطلها او اضعف الايمان هقل منها انت بس تأمر ومالكش دعوة :)
ووالله تانى انا عارفه كويس قصدك من تعليقك الاول وانا كملت تعليقى للتوضيح بأسلوب فى ود وهزار ووضعى فى مكانى اللغوى :)


منورنى يا ممكن والبوست دا لازم ولابد يدخل التاريخ ههههههههههه

كفايه الكلام الجميل جدا اللى فى اخر تعليق ياخبر ابيض تاج والله يا ممكن على راسى كتر الف خيرك وادينى بتعلم :)

اسعد الله صباحك بأرق وأطيب الازهار